De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder

Ambassadeurs

Momenteel hebben wij drie officiële Limburgambassadeurs: Ronnie Leten, Regi Penxten en Kim Clijsters. Zij dragen niet alleen bij tot het versterken van het Limburggevoel. Ieder van hen is omwille van hun uitstraling in de sport, de muziek of de economie ook een ambassadeur van de provincie Limburg in Vlaanderen en de rest van de wereld.

Ronnie Leten met het Limburgsymbool

Ronnie Leten: "Limburg, we gaan ervoor!"

Ronnie Leten is op 14 december 2015 officieel voorgesteld als derde Limburgambassadeur.

Niemand overtuigt ondernemers beter om in een regio te investeren dan een ondernemer zelf. Ronnie Leten - geboren als mijnwerkerszoon in Beverlo/Beringen en nu onder meer opgenomen als een van de 100 beste CEO’s wereldwijd, op de prestigieuze  lijst van Harvard Business Review – is de geschikte persoon om de belangrijke rol van ondernemers in de regiopromotie van onze provincie als ambassadeur te verpersoonlijken. Ronnie Leten staat aan het hoofd van de Zweedse multinational Atlas Copco, die als machinebouwer maar liefst in 182 landen vertegenwoordigd is en niet minder dan 45.000 mensen tewerkstelt. Eén van die vestigingen van Atlas Copco bevindt zich trouwens in Hoeselt. Ronnie Leten is een top-ondernemer op wereldvlak, maar ook iemand die Limburg in het hart blijft dragen en die zijn sympathie en fierheid over zijn roots niet onder stoelen of banken steekt. Hij is een uitstekend voorbeeld van Limburgse dynamiek en ondernemerschap.

Ronnie Leten: “Ik ben oprecht fier dat ik gevraagd ben om Limburg, een regio met heel wat troeven en potentieel te vertegenwoordigen in Vlaanderen en de wereld. Als CEO van Atlas Copco kom ik op heel wat plaatsen, ontmoet ik heel wat collega-ondernemers, decisionmakers en andere interessante mensen. Als ambassadeur zal ik vanuit die hoedanigheid bij elke gelegenheid die ik krijg Limburg promoten als een ideale uitvalsbasis om te ondernemen voor Europa. Tegelijk wil ik ondernemers hier stimuleren om ambitieus te zijn, en zich te durven benchmarken met de rest van de wereld. Immers: de ligging is zeer geschikt, er zijn nog verbeterpunten waarvan ik hoop dat politiek Limburg en Vlaanderen hier de volgende jaren samenwerken om deze op te lossen. De Limburgers zijn positieve, maar vooral ook ernstige hardwerkende mensen, en er is voldoende ruimte.”

Bekijk het nieuwsverslag van TVL.

Bekijk de reportage in het programma Fan van Limburg op TVL.


Regi Penxten met het Limburgsymbool

Regi Penxten: "Ik ben een trotse Limburger en toon dit graag"

Regi Penxten is in augustus 2011 gelanceerd als tweede ambassadeur van het Limburgsymbool en het gezicht van de mediacampagne "Trotse Limburger".

Het provinciebestuur vroeg Regi om ambassadeur te worden omdat hij een zeer gekende Limburger is binnen het muzieklandschap zowel bij jongeren als bij de bredere doelgroep Limburgers over verschillende leeftijdscategorieën heen. Regi is de geschikte ambassadeur omdat hij authentiek is, trots is op zijn geboortestreek en een positieve uitstraling heeft, wat het Limburggevoel versterkt. Regi neemt het ambassadeurschap graag op omdat hij een trotse Limburger is en dit graag toont.

Regi Penxten: "Ik moet echt geen grote inspanningen leveren om het Limburggevoel uit te dragen. Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik van Limburg ben. Na wat omzwervingen in andere streken ben ik teruggekeerd naar Heusden-Zolder. Ik vind het echt goed wonen in Limburg. De mensen zijn er vriendelijk. We kennen heel wat succesvolle sporters en andere bekende mensen. Het is goed dat de provincie toont dat ze daar fier op is. We mogen best met z'n allen uitdragen dat we trots zijn op Limburg.”

Bekijk het nieuwsverslag van TVL.


Kim Clijsters en gouverneur Herman Reynders met een tennisraket met het Limburgsymbool

Kim Clijsters: "Ik ben een trotse Limburgse in binnen- en buitenland"

In 2010 heeft de provincie Limburg Kim Clijsters gevraagd om ambassadeur voor Limburg te worden. Dat Kim Clijsters hét gezicht is van Limburg hoeft niet te verbazen! Niet enkel maakte ze een magistrale comeback op de tenniscourt, maar ook haar uitstraling is op-en-top Limburgs: vriendelijk, warm, hartelijk en vol levensvreugde zowel op als naast het tennisveld. Precies dezelfde uitstraling als het Limburgsymbool. Daarom was haar ambassadeurschap dan ook een vanzelfsprekende keuze.

Gouverneur Herman Reynders: "Kim Clijsters is van in het prille begin belangrijk geweest voor Limburg: zij draagt Limburg in haar hart en is van onschatbare waarde om Limburg uit te dragen. De provincie Limburg was dan ook zeer gelukkig dat Kim Clijsters op eigen initiatief en zonder enige aarzeling instemde op de vraag om ambassadeur voor Limburg te worden."

Kim Clijsters: "Dat Limburggevoel is me absoluut niet vreemd. Ik ben er trots op Limburgse te zijn. Iedereen weet dat ook, dus ik voel me sowieso al een beetje ambassadeur. Het is een hele eer om dat nu ook officieel te mogen zijn. Het Limburgsymbool kan op mij rekenen, in binnen- en buitenland!"

In 2012 is Kim definitief gestopt met tennissen. Haar afscheid van het tennis is geen afscheid van Limburg. Kim zal altijd een waardige ambassadeur voor Limburg blijven!

Ronnie Leten, ambassadeur van Limburg

Video

Bedrijflogo "Atlas Copco" op de gevel van het bedrijf.
In het bedrijfsgebouw zijn de werknemers druk bezig, ze rijden met vorkheftrucks rond. Ronnie Leten maakt een praatje met het personeel.

Hij vertelt:"Ik ben Ronnie Leten, geboren Limburger, sinds 2009 CEO van Atlas Copco, en Atlas Copco is een machinebouwer die vertegenwoordigd is in 182 landen wereldwijd."

(Tekst in beeld)
Ronnie Leten
CEO Atlas Copco

Ronnie Leten vertelt verder: "Die ook een topdistributiecentrum heeft in Hoeselt, dat een wereldcentrum is voor de wisselstukken."

Bij het tonen van luchtbeelden van het Limburgse landschap, een voetbalwedstrijd en fietsers op het Limburgse fietsroutenetwerk, vertelt Ronnie Leten verder … "Limburg is voor mij de regio waar ik geboren ben, waar ik opgegroeid ben, waar ik gestudeerd heb, waar eigenlijk mijn familie nog woont, mijn moeder woont er nog. Waar ik na een stressmoment ook kom relaxen, waar ik kom fietsen. Mijn vrienden lachen: ‘Waar gaan we fietsen? Ik zeg: we gaan fietsen in Limburg, naar het oosten, waar de wijzen vandaan komen, daar gaan we fietsen.’"

We zijn ondertussen terug in het bedrijf van Ronnie Leten. Bij de beelden van de bedrijvigheid in het bedrijf vertelt Ronnie Leten: "Zelf, als CEO van Atlas Copco, hebben we ook geïnvesteerd in de regio, en waarom hebben wij dat gedaan? Ten eerste, als je kijkt waar Limburg ligt ..."

Ondertussen zie je een kaart van Europa. Limburg is een rode stip. Eromheen zijn enkele grote steden aangeduid. Ronnie Leten gaat verder: "Binnen de grens van één uur zie je grote industriële gebieden, grote afzetgebieden, maar ook grote gebieden waar je materiaal kunt kopen of componenten kunt kopen."

Je ziet een luchtopname van een verkeerswisselaar terwijl Ronnie Leten vertelt: "Ook geen files. Tweede zaak is ruimte. Ik heb het zelf ondervonden toen we een uitbreiding deden in Hoeselt. Dat was mogelijk zonder lang wachten, het is heel snel gegaan."

We zijn terug in de bedrijfshal waar werknemers rondrijden met vorkheftrucks. Ook Ronnie zelf is in beeld en hij vertelt: "En misschien wel het belangrijkste is het beschikbaar zijn van resources, van human resources, van mensen die willen werken, mensen die er ook willen werken en leven. Die bekwaam zijn en verschillende talen spreken. Want we zitten bij het drielandenpunt, dus het Duits, het Frans, het Engels en het Nederlands, zijn eigenlijk een second nature. Dat zijn drie grote troeven die Limburg zeker kan uitspelen."

We zien een aula van de Universiteit Hasselt met studenten. De video toont ook enkele sfeerbeelden van verschillende Limburgse incubatoren (Corda-campus, Greenville, C-Mine, Bioville) en ondernemingen, waaronder Mobile Vikings.

Ronnie Leten vertelt ondertussen: "Limburgse ondernemingen zijn zeer goed in netwerken. Dus je kunt je op dat vlak ook altijd connecteren naar netwerken, en met het opstarten ook nu van incubatoren, waar je je als jonge starter kunt aanhaken ... Dat is iets heel sterks, denk ik, ja."

Na een sfeerbeeld van een vergadering bij Atlas Copco toont de video een werknemer die een robotarm bestuurt.
Het beeld splits opnieuw en Ronnie Leten vertelt: "It's all in the mind, dat is wel heel belangrijk. We moeten ons durven te meten met de wereld, durven te kijken naar wat er allemaal aan het gebeuren is. Hoe groot is de afstand, is er afstand? Het is altijd heel goed een goeie ambitie te hebben. Dat drijft je, dat drijft een gemeenschap, een maatschappij. Geloven dat we het kunnen, en ook kijken wat er te doen is in de wereld. En ons benchmarken met de besten in de wereld." Ondertussen toont de video beelden van werknemers die werken aan de computer en onderdelen controleren.

Ronnie Leten poseert in zijn bedrijf voor een fotograaf met het hartvormige Limburgsymbool.

Ronnie Leten: "Ik denk dat ik altijd al ambassadeur geweest ben, en nu ben ik zeer fier om dit te mogen zijn, officieel te mogen zijn. Hoe wil ik dat zijn? Ik heb daarnet ook over de drie factoren gesproken die zeer grote voordelen zijn voor Limburg. Dat ten eerste. Ten tweede kom ik in mijn netwerk heel regelmatig bedrijfsleiders tegen, ik kom ook beleidsmensen tegen, die eigenlijk aan het zoeken zijn: ‘Wat? Waar?’ En dat is zeker één van mijn bijkomende taken nu. Maar ik moet zeggen: sinds ik CEO ben en de wereld rondreis, ben ik altijd Limburger gebleven."

Ronnie Leten poseert met het Limburgsymbool. De camera zoomt in op het hart.

(Logo in beeld)
LIMBURG
HIER GROEIEN IDEEËN

Nieuws

woensdag, 24 mei 2017, 17.00 u.
Gastfacebooker Ronny Wasiak
Vanaf woensdag 24 mei neemt Ronny Wasiak, naar aanleiding van de Special Olympics in Limburg, de Facebookpagina van het Limburgsymbool over. Ronny Wasiak Ronny Wasiak, 55 jaar, is al jaar en dag...
vrijdag, 12 mei 2017
Gastredacteur Jee Kast
Vanaf vrijdag 12 mei neemt taalkunstenaar Jee Kast onze Facebookpagina van het Limburgsymbool voor 2 weken over. Jee Kast Joost Stockx alias Jee Kast is een taalkunstenaar uit Hasselt....
dinsdag, 02 mei 2017
Gastfacebooker Theo Bovens
Vanaf dinsdag 2 mei neemt gouverneur Theo Bovens onze Facebookpagina van het Limburgsymbool over. Theo Bovens Theo Bovens is gouverneur van Nederlands Limburg. Theo Bovens: “Limburgers zijn in...