De vrijetijdseconomie is met 4 miljoen overnachtingen, 1,1 miljard euro omzet, 35.000 directe en indirecte jobs (goed voor 1 op 10 jobs in Limburg) uitgegroeid tot een economisch speerpunt.
Uit cijfers blijkt dat Limburg vooral scoort als populaire dichtbij bestemming. In 2014 werd dan ook de bewuste keuze gemaakt om in te zetten op vrijetijdseconomie en werden extra middelen vrijgemaakt voor de ondersteuning van de sector. Diverse acties zetten in op de strategische versterking van de toeristische waardenketen en het stimuleren van het toeristisch ondernemerschap in Limburg.
Onder meer door een coaching- en ondersteuningsprogramma gaat de provincie Limburg samen met uitbaters aan de slag om de Limburgse kleinschalige logiessector te versterken en te wapenen voor de toekomst.
Tijdens een professionaliseringstraject worden logiesuitbaters ondersteund om bewuste en strategische keuzes te maken voor de toekomst: de resultaten van een doorlichting en een mystery visit worden samengelegd met in-house coaching en informatie uit inspiratiesessies tot een groeiplan.
Uitbaters kunnen voor begeleiding over een verbeterpunt uit het groeiplan een subsidie tot 7.500 euro aanvragen. Daarnaast zijn er investeringssubsidies voorzien voor investeringen die het comfort of de beleving van gasten verhogen.